Gezonde voeding

20 mei 2019 Uit Door Richard

Geschreven door Rick Kouwenberg

Er wordt steeds meer bekend over de rol van voeding bij onze gezondheid. Zo hoor je bij een diëtist al wat je kan doen om klachten te verhelpen op basis van een veranderd eetpatroon. Bijvoorbeeld 80% van de Nederlandse bevolking eet gemiddeld per dag 8,2 gram zout waar we eigenlijk maar maximaal 6 gram zout per dag willen innemen. Let je eigenlijk wel goed op wat je eet? Hierin zullen wij vertellen wat nu belangrijk is bij je eetpatroon en hoe wij daarmee omgaan.

Waar zit mijn zout in?

Zoals we al zeiden nemen we als Nederlander vaak te veel zout. 80% van de bevolking zit boven de gewenste inname. Van nature zit er niet veel zout in het eten. Zo wordt dit toegevoegd door middel van keukenzout. Op dagelijkse basis bestaat de zoutinname uit 20% van wat we toevoegen. Neem je dus 8 gram zout. Dan bestaat 1,6 gram uit toegevoegde keukenzout. 80% van het zout dat we binnen krijgen zit dan in fabriekszout. Wat wil dit zeggen? Tijdens het maken van producten in de fabriek wordt er zout toegevoegd aan de producten. Vaak denken we dat het niet toevoegen van zout het probleem oplost, maar aangezien het dus al in de producten verwerkt wordt, is het verstandig te letten op de verpakkingen. Hierop staat vermeld hoeveel zout het product bevat. Zo bevat een kant- en klare portie nasi van 350 gram al 3,59 gram zout. Dit is dus al ruim over de helft van je aanbevolen zoutinname. Te veel zout zorgt voor een verhoogde bloeddruk, grotere kans op hart- en vaatziekten en botontkalking, dat wil zeggen zwakkere botten.

Wanneer eet ik goed?

In de Nederlandse samenleving streven we naar een gezonde eetstijl. Dit kunnen we baseren op de schijf van vijf. Wat houdt de schijf van vijf nou in? Dit is een schijf die is opgesteld uit verschillende voedselgroepen. Deze ziet er als volgt uit:

Afbeeldingsresultaat voor schijf van vijf

Als je volgens de schijf van vijf eet creëer je voor jezelf en gezonde leefstijl op het gebied van voeding. Op deze manier krijg je alle voedingsstoffen, vitamine en mineralen voldoende binnen. Wat moet ik dan precies aanhouden om deze schijf aan te houden?

  • 250 gram groente en fruit 
  • 2 stuks fruit 
  • Een handje noten
  • Eén keer vis per week (wissel met witvis en vette vis: pangasiusfilet en zalm)
  • Maximaal 500 gram vlees per week (probeer rood vlees te vermijden)
  • 1,5 tot 2 liter vocht per dag (water is gewenst, uiteraard kan thee ook)
  • 200 gram/ml zuivel per dag

Wat we mee willen geven binnen de schijf van vijf is:

  • Eet gevarieerd
  • Eet niet te veel
  • Eet minder verzadigd vet (roomboter, kokosolie àkijk even op de verpakking)
  • Geniet van het eten

Wat doen wij?

Wij binnen de maaltijd express staan achter de gezondheid van onze klanten. Wij verbeteren ons continu door middel van nieuwe kennis over voeding. We willen graag dat onze klanten kunnen genieten van onze gezonde maaltijden. Binnen de organisatie kijken we waar we aanpassingen kunnen doen om de maaltijden zo gezond mogelijk te maken. Zo zijn we bezig met het reduceren van de zout in onze gerechten. Aangezien dit een groot probleem is onder de Nederlandse bevolking willen we ons steentje hieraan bijdragen. Daarnaast bieden wij per maaltijd een keuze aan tussen een stuk vlees, vegetarisch en vis. Zo kan jij ervoor zorgen dat je je wekelijkse stuk vis binnen krijgt of nuttig je het vandaag met een stuk vlees? Ook zorgen wij voor een grote variatie in groenten. Groente hebben allen hun eigen kenmerken. Zo heeft niet iedere groente dezelfde vitamines en kan jij het maximale van vitamines uit je porties groente halen. Wij staan volledig achter een gevarieerd eetpatroon en daarom bieden wij ook een brede keuze in maaltijden aan. Je kan bij ons ook een lekker toetje nemen die je helpt bij de inname van je zuivel. Kijk gerust naar onze menu’s op de site en hopelijk kunnen wij jou ook helpen met uw gezonde avondmaal!